Paladin

Prot paladin

 


Na úvod vám nebudu plést hlavu různými rovnicemi či podobně. Nutno však podotknout hlavně to, že pokud chcete být dobrým tankem, nezáleží pouze na tom, aby jste udělali masakr aggro (v nějakém "cloth" equipu), ale také na tom, aby na vás nenaběhl boss či nějaké mobky a vy jste v tu chvíli neleželi na zemi tuzí. 

Co z toho všeho vyplývá? 

Že nemusíte za každou cenu rvát do každé socket díry gemy se Spell Dmgí, ale postavit equip tak, aby do vás šlo pokud možno co nejméně ran.
Skill Protect Paladina spočívá v tom, že se snaží, aby mu nic neuteklo a zároveň, aby hodně vydržel. Podstatné je vždy přežít. A to je jedna z věcí, kterou spousta a spousta Tanků opomíjí.
 

Co by měl správný Protection Paladin mít?

Na Protadina potřebujeme dosáhnout různé Capy. Nebojte se ničeho, pokud si správně poskládáte equip, můžete těchto Capů dosáhnout i za nějakých rare itemů. Stačí jen vše vhodně ogemovat, oenchovat a hurá do tankování  . Asi nejdůležitějším Capem Tanka je tzn. "Defense Cap" - 5,6% šance, že nedostanete critikální zásah, kterého lze dosáhnout dvěmi způsoby. První možnost je Defensí a ta druhá Ressiliencí. Nevýhoda Ressilience je taková, že po dosáhnutí capu tímto statem vám sice reducuje dmg z crit zásahu, ale narozdíl od Defense vám jiné staty (Dodge, Miss, Parry a Block) nedá.

Dále tu máme tzn.
 "Uncrashable Cap", kterého dostáhnete, když vaši kombinovanou avoidanci (Cavo) dotlačíte na číslo 102,4. A co to vlastně ta kombinovaná avoidance je? Cavo = součet Blocku, Parry, Dodge a Missu. Důležitý je talent Redoubt, který se zapnutím přidává 30% blocku po dobu 10 sekund (nebo 5 blocku). Do tohoto capu se připočítává Block ze zapnutého Holy Shieldu - 30. Tudíž výsledný koeficient je 72,4 + 30 = 102,4.

Dále zde máme
 Avoidanci (Avo). Je to vlastně podobné, jako cavo, liší se jen tím, že se do tohoto čísla nezapočítává block. Tudíž, Avo = součet Dodge, Missu a Parry. Výsledné číslo uvádí, o kolik % ran dostanete méně. Nutno však podotknout, že všechno todle uvádíme v %, které občas mohou trochu mást  .

Makra pro výpočet Cavoidance a Avoidance ke skopírování, zde:

Cavoidance:
/script DEFAULT_CHAT_FRAME:AddMessage("Need 102.4 combined avoidance. Currently at:",0.8,0.8,1)
/script DEFAULT_CHAT_FRAME:AddMessage(GetDodgeChance()+GetBlockChance()+GetParryChance()+5+(GetCombatRating(CR_DEFENSE_SKILL)*150/355 + 20)*0.04,1,0.5,0)

Avoidance:
/script DEFAULT_CHAT_FRAME:AddMessage("Your avoidance is currently at:",0.8,0.8,1)
/script DEFAULT_CHAT_FRAME:AddMessage(GetDodgeChance()+GetParryChance()+5+(GetCombatRating(CR_DEFENSE_SKILL)*150/355 + 20)*0.04,1,0.5,0)

Teď přejdeme k něčemu, trochu zábavnějšímu a to je bod:
 

Jak tedy skládat equip?

Otázka jednoduchá, odpověď nikoliv. Začínající Protadin má, dá se říct, jeden druh equipu, který nosí stále. Co je důležité, zařídit si, aby měl ve svém equipu Defense Cap a Unscrashable cap. Když si tento text posunete trochu nahoru, napsala jsem, že ho lze dosáhnou již s rare itemy. Třebaže se vám to zdá nemožné, ale ano, doopravdy to lze  . Někdo se tomuto může divit, ale když vezmu v potaz, jak mizerně momentální protadinové na tomto serveru gemují své itemy, nevím jestli se smát nebo brečet. Pointa je taková, že sice mají svůj equip na úrovni T6, ale svými gemy a enchy ho shazují na T4.  Čemuž se my chceme vyvarovat.

Ve chvíli, kdy si equip poskládáte tak, že v něm máte výše uvedené capy, začínáte sbírat další itemy. Nastává moment překvapení, kdy vám každý nový item přijde vhod a dá se nějak použít. Váš equip se dostává do takového, dejme tomu "rozvoje". Každý z itemů slouží k něčemu jinému, jeden na nabrání aggra, druhý na to déle vydržet a třetí na to, mít více HP. Podstatné pro Vás je to, že si skládáte equip na různé bosse, moby (trash) tak, jak vám to vyhovuje. Přeci jen, když víte, že ten a ten boss nedává nějaký příliš velký dmg a je důležité nabrat co nejvíce aggra ze začátku, nenahodíte na sebe před pullem equip, který berete na Brutalluse (kde musíte hlavně vydržet = co nejvíce Avoidance a povytáhnout HP).

Dostáváme se tedy k různým "modifikacím" vašeho equipu. Dají se nazvat hned několika způsoby, "Aggro EQ", "Avo EQ", "Stamka EQ" apod. Co je ale důležité, musíte vědět kde a kdy jaký item nasadit
  . A když nevíte, stačí se zeptat, určitě se najde někdo, kdo vám rád poradí.

Vřele doporučuji Addon
 "ItemRack" nebo jemu podobný. Dají se v něm nastavit právě různé modifikace equipu a nemusíte tak v nepřehledných batozích 5 minut hledat a přehazovat item po itemu, stačí pouze nastavit a jednou kliknout  .

Gemy:

Žlutý - + 10 Defense Rating
Modrý
 - + 15 Stamina
Červený
 - + 10 Dodge / + 12 Spell Damage (podle typu equipu / itemu)
Zelený
 - + 5 Defense Rating and + 7 Stamina
Meta Gem
 - + 12 Defense Rating and + 10% Shield Block Value / + 14 Spell Damage and + 2% Intellect

Jiné Gemy je zcela zbytečné kamkoliv cpát. Na co jsem úplně alergická jsou Gemy se Spell Hitem apod.
  Takže se něčemu podobnému prosím vyvarujte.  

Enchanty:

Hands: + 2% Threat / + 20 Spell Damage
Legs: + 40 Stamina and + 12 Agility / + 35 Spell Damage and + 20 Stamina
Feet: + 12 stamina
Fingers: + 12 Spell Damage / + 4 All Stats
Shield: + 18 Stamina / + 18 Block Value
Weapons: + 40 Spell Damage
Wrist: + 12 Stamina / + 15 Spell Damage / + 12 Defense Rating
Chest: + 15 Defense Rating / + 150 Health
Back: + 12 Defense Rating / + 12 Dodge Rating
Shoulders: Aldor / Scryers Reputation
Head: + 16 Defense Rating and + 17 Dodge Rating ( Keepers of Time - Revered) / + 22 Spell Power and + 14 Spell Hit Rating ( Shatar - Revered)


Profese:

Na Protadina příliš mnoho využitelných profesí není. Přesto by se tu i něco našlo  A to Engineering (Head), Alchemka (Trinket), Jewelcrafting (Trinket), Enchanting (Enchy na Prsteny). Záleží dost i na tom, jak moc se s tím vším chcete piplat  . Chápu, že né každému by se chtěl skillovat enchanting jen kvůli pár naenchování prstenů  .

Profesí jsem vypsala více, ale já osobně bych si vybrala Engineering + Jewelcrafting (doporučení), z těch profesí, které jsem uvedla vyjdou asi nejlépe.


Addony:

Je na každém z Vás, jak moc si chce zkrášlovat a upravovat svoje UI, já Vám je mohu pouze doporučit. Jsou ale ovšem addony, které by měly být pro každého povinností.

- Omen (Měření Threathu)
- Pally Power (Paladinský addon na Buffování Blessingů)

A pak samozřejmě mnohé další, jako např. :

- X-pearl (UI raidu)
- Deadly Boss Mod (Upozorňuje kdy dá boss jaký spell / abilitu)
- Recount (Měří dmg (dps) / heal (hps) člena raidu / celého raidu)
- ItemRack (Rychlé přehazování Equipu)
- Quartz (Ukazuje casting bar váš, targetu, focusu)

A mnohé další.
  To už je na vás, jak moc si s UI hodláte hrát a jak na to máte stavěný svůj stroj.  Však na googlu hledat umíte a každý si najde co potřebuje.

Talenty: 

Existuje hned několik druhů protadinských talentů. Praktikují se však hlavně první 2. Jeden je verze s Avenger´s Shieldem (Kterou používají většinou tanci s horším equipem) a druhá verze se jede přes Sanctity Auru.

Avenger´s Shield Talenty -
 https://calculators.iradei.eu/talents/pa ... 0000000000

Sanctity Aura Talenty - https://calculators.iradei.eu/talents/pa ... 0100000000

Samozřejmě, talenty jdou mírně poupravit, pokud chcete mít např. vytalentovaný Blessing of Kings, není problém ubrat jeden talent třeba z Precision (Hit) a vytalentovat si Bless. 

Makra: 

Takže, makra se odvíjejí hlavně od toho, jaké máte Libramy. Samozřejmě, že je kopec dalších maker na jednotlivé spelly, ale jedny z nejpraktičtějších jsou právě makra na spelly užívané s určitým libramem. 

Např: 

#showtooltip Consecration
/equip Libram of the Eternal Rest
/cast Consecration(Rank 6)

#showtooltip Holy Shield
/equip Libram of Repentance
/cast Holy Shield(Rank 4)

#showtooltip Seal of Righteousness
/equip Libram of Divine Purpose
/cast Seal of Righteousness(Rank 9)

#showtooltip Seal of the Crusader
/equip Libram of Zeal
/cast Seal of the Crusader(Rank 7)

#showtooltip Judgement
/equip Tome of the Lightbringer
/cast Judgement

#showtooltip Holy Wrath(Rank 3)
/equip Libram of Wracking
/cast Holy Wrath(Rank 3)

A dle Libramů další. Dále tu máme makro, které vám zároveň pomůže zvýšit nějaké to TPS (když to správně zmáčknete
  ), jelikož nemusíte 10x kliknout, abyste zapnuli 3 spelly, ale stačí pouhý jeden klik.

Např:

#showtooltip Avenging Wrath
/cast Avenging Wrath
/use (trinket)
/use Destruction Potion
/use Flame Cap

Apod. /Cast - Spell, /Use - item, jak je libo.
 

Self Buffs:

Takže, jak fungují Self Buffy? Je to jednoduché, čím více jich máte - tím více vám to pomůže. Samozřejmě, nutno podotknout, že musíte mít buffy, které vám k něčemu budou  . Třeba Flaska na Fire dmg (Pure Death) a podobně by vám asi moc nepomohla.

Žravky: 

- + 30 Stamina and 20 Spirit (Po dobu 30 minut)
- + 23 Spell Dmg and 20 Sporit (Po dobu 30 minut)
- + 15 Stamina (Rum, Po dobu 15 minut)
- Flame Cap (+ Šanci při hitu na 40 fire damage Enemy Targetu po dobu 1 minuty)
Dále máme různé Eventové žravky (Nepředpokládám, že je tu každý má, tudíž je nebudu vypisovat. Vy, co máte tak máte.
  )
Potom také různé žravky za Reputace, např.
 
- Honor Hold + 10 Stamina ajn. 
Když vidíte, že máte na mále - umíráte, je dobré u sebe mít na use:
- Nightmare Seed (Zvedne vám hp o 2000 po dobu 30 sekund)


Potiony:

- Super Mana Potion (+ 1800 - 3000 Mana, CD 2 minuty)
- Super Healing Potion (+ 1800 - 3000 Health, CD 2 minuty)
- Destruction Potion (+ 2% Spell Critical Chance a 120 Spell dmg po dobu 15 sekund)
- Ironshield Potion (+ 2500 Armor po dobu 2 minut)


Flasky:

- Flask of Fortification (+ 500 HP and + 10 Defense Rating po dobu 2 hodin)
- Flask of Blinding Light (+ 80 Holy Spell Damage po dobu 2 hodin)
- Flask of Chromatic Wonder (+ 35 All Resist and + 18 All Stats) - Flaška používaná na tankování s potřebným Resist Equipem (např. Elemental u Illidana atp.)


Elixiry:

- Elixir of Major Fortitude (+ 250 HP and + 10 Health každých 5 sekund po dobu 1 hodiny)
- Adept's Elixir (+ 24 Spell Damage and + 24 Spell Critical Strike Rating po dobu 1 hodiny)
- Elixir of Mastery (+ 15 All Stats po dobu 1 hodiny)


Mazání:

- Superior Wizard Oil (+ 42 Spell Damage po dobu 1 hodiny)

Scrolly:

- Scroll of Stamina V (+ 20 Stamina po dobu 30 minut)
- Scroll of Protection V (+ 300 Armor po dobu 30 minut)
- Scroll of Agility V (+ 20 Agility po dobu 30 minut)

 

 

 

 

 

Retri Paladin


Staty

Hit Rating
Klasika 9% hitu(142 Hit Rating), s talentama v protect stromu+raciálkou Dreaneiců je to 5% hitu(79 Hit Rating).
15.7692 hit rating = 1% hit chance

Hammer of Wrath (Melee hit rating)
Seal of Command (Melee hit rating)
Judgement of Command (Spell hit rating)
Crusader Strike (Melee hit rating)

Exorsism (Spell hit rating)
Holy Wrath (Spell hit rating)
Judgement of Vengeance (Spell hit rating)
Judgement of Righteousness (Spell hit rating)
Eye for an eye (Spell hit rating)


Expertise rating: 
Je stejně důležitý jako Hit Rating!!!
3.9423 expertise rating = 1 expertise
Každý bod expertise sníží šanci že Váš útok boss vykryje (parry) nebo se mu vyhne (dodge) o 0.25%.
Lidé mají 5 expertise navíc pokud používají mace nebo sword.
Je potreba se dostat na 6,25% expertise.


Critical Strike rating: 
22.0769 critical strike rating = 1% critical strike chance

Haste rating: 
15.77 haste rating = 1% weapon haste

Strength (Síla, str):
1 str = 2 attack power (AP)

Agility (Obratnost, agi):
1 agi = 2 body armoru
25.0 agi = 1.0% crit


Intelligence (int):
80.05 int = 1% crit kouzly
1 int = 15 MP
1 int = 16.5 MP s Divine Intelect
------------------------------------------------------------------------

 

 

Talenty 


Možná se vám budou zdát divné ale v dalším topicu pojmenovaném: Paladin talenty/buffování vše pochopíte.

Top PvE talenty:
https://wiki.mystiq.org/insomnia/talents_calculator/talents.html?ru&paladin&5000000000000000000050320100000000000000001523005100033125331051

Klasické talenty:
https://wiki.mystiq.org/insomnia/talents_calculator/talents.html?ru&paladin&5000000000000000000050300000000000000000005523005100033125331051
------------------------------------------------------------------------
Enchanty & Gemy

Head: Arcanum of the Outcast (17 str, 16 intel), Arcanum of Ferocity (34 AP, 16 hit)
Shoudery: Aldor - Greater Inscription of Vengeance (30 AP, 10 Crit rating), Scryer - Greater Inscription of the Blade (20 AP, 15 Crit rating)
Back: 12 AGI
Chest: 6 Stats
Wrist: 12 STR
Hands: 15 STR
Legs: 50 AP a 12 Crit rating
Feet: 12 AGI, popripade ze chybi Hit tak Surefooted (10 Hit rating)
Weapon : Moongose (proc: 120aggi, 3%attack speed), Savagery (70 AP)

červený
 - 10 STR
žlutý
 - 10 Crit rating
oranžový
 - 5 STR a 5 Crit rating
fialový
 - 5 STR a 7 STA
zelený
 - 5 Crit a 7 STA
meta
 - 12 AGI a 3 % Crit damage
meta
 - 12 INT a restor mana (gem, který se na mystiqu opravdu vyplatí na delší boje)
------------------------------------------------------------------------
Judgement Raid Effec
Crusader přidá 3% Crit Chance celému raidu + bonus k Holy dmgi.
Wisdom nahozený od jiného paladina, který retri paladin udržuje pomocí spellu Crusader Strike vrací manu a to zhruba v tomto množství:


Druid
Balance
Rotation 1: Moonfire, Starfire x3, repeat
Ideal Mp5 from JoW: 70.48 Mp5
Rotation 2: Starfire, repeat
Ideal Mp5 from JoW: 61.67 Mp5


Hunter
All Specs
Rotation 1: Autoshot, Steady Shot, Repeat
Attack Speed: 2.10 seconds
Ideal Mp5 from JoW: 220.23 Mp5
Rotation 2: Autoshot, Steady Shot, Arcane/Multi Shot, Autoshot, Steady Shot, repeat
Attack Speed: 2.44 seconds
Ideal Mp5 from JoW: 227.46 Mp5


Mage
Fire
Rotation 1: (After Fire Vunerability x5 is applied) Fireball x8, Scorch, repeat
Ideal Mp5 from JoW: 65.29 Mp5

Frost
Rotation 1: Frostbolt, repeat
Ideal Mp5 from JoW: 74 Mp5

Arcane
Rotation 1: Arcane Blast x3, Arcane Missiles, Scorch, repeat
Ideal Mp5 from JoW: 128.08 Mp5


Paladin
Protection
Rotation 1: Autoattack, Judgement of Righteousness, Consecration, repeat
Attack Speed: 1.8 seconds
Ideal Mp5 from JoW: 143.89 Mp5

Retribution
Rotation 1: Autoattack, Crusader Strike, Judgement of Command, repeat
Attack Speed: 3.8 seconds
Ideal Mp5 from JoW: 124.23 Mp5
Rotation 2: Autoattack, Crusader Strike, Judgement of Command, Consecration, repeat
Attack Speed: 3.8 seconds
Ideal Mp5 from JoW: 147.32 Mp5


Priest
Shadow
Rotation 1: Vampiric Touch, Shadow Word: Pain, Mind Blast, Shadow Word: Death, Mind Flay x2, Mind Blast, reapply DoTs as needed
Ideal Mp5 from JoW: 92.5 Mp5


Shaman
Elemental
Rotation 1: Chain Lightning, Lightning Bolt x3, repeat
Ideal Mp5 from JoW: 118.40 Mp5

Enhancement
Rotation 1: Autoattack, Stormstrike, Flame Shock, Earth Shock, repeat
Attack Speed: 2.6 seconds/2.6 seconds
Ideal Mp5 from JoW: 317.63 Mp5


Warlock
Affliction
Rotation 1: Curse of Something, Siphon Life, Unstable Afflicition, Corruption, Shadowbolt, reapply DoTs as needed
Ideal Mp5 from JoW: 100.91 Mp5

Destruction
Rotation 1: Shadowbolt, repeat
Ideal Mp5 from JoW: 74 Mp5

Destruction
Rotation 1: Immolate, Incinerate x6, repeat
Ideal Mp5 from JoW: 86.33 Mp5

Retri je bez wisdomu na targetu dost v řiti a okamzitě vykape na manu, takže když vam o nej řekne prosím vyhovte mu. Pomůžete nejen jemu ale všem dmgerům v raidu:)
------------------------------------------------------------------------
Ideální parta
Druid Feral-5% Crit Chance
Shaman Enhancement-WF totem, Strenght totem, Mana Spring totem, proc z talentů a Heroism
Warrior Furry-Shout na AP
Hunter BM-3%increas dmg (pokud mu critne dmg peta)
Shaman Enhancement-AGGI totem, další Heroism ale toho vyměnit pouze za huntera, jakákoliv jíná classa by uškodila.
------------------------------------------------------------------------

Žravky/Potky/Flasky
Roasted Clefthoof- 20 strenght
Super Mana Potion- 1800-3000 many(jen kdž kapete na manu)
Haste Potion- 400 Haste Rating
 
Flask of Relentless Assault- 120 AP
Rumsey Rum Black Label- 15 staminy (stackuje se se žravkou)
Blessed Sunfruit- 10 strenght (stackuje se se žravkou, ale je třeba mít repku u Argent Dawn-revered)
------------------------------------------------------------------------

DPS cycles

https://imageshack.us/f/515/retcyclebz6.jpg/
------------------------------------------------------------------------
Spreadsheets

https://home.comcast.net/~darknecross/RetCycle.xls
------------------------------------------------------------------------
Osobní poznatky a vlastně jak to dělám já:)
Mám v plánu sehnat 300 Haste rating, 30% crit, cca 1000armor penetrace.
Jako dalši "vychytávku" mám že měním libramy:

#showtooltip Crusader Strike
/equip Libram of Righteous Power
/cast Crusader Strike

/equip Libram of Zeal
/cast Seal of the Crusader

#showtooltip Judgement
/equip Libram of Divine Judgement
/cast Judgement




 

Holy Paladin



Talenty


Na talentech se nedá nic moc zkazit, ale pro jistotu...nutný základ pro každého vypadá následovně:


(Odkaz na calculator)

-> tady jsou všechny talenty, až na Unyielding Faith, povinné - tzn. zvyšují vám staty, které potřebujete při healování. Unyielding Faith je tam od toho, abyste dosáhli na ty další. Zbylých 20 talentů se rozděluje do protect stromu tak, aby se dosáhlo na kinga, je dobré si vytalentit i BoM v retri stromu. Pokud ne BoM, tak aspoň Concentration auru kvůli redukci silencu. Hodí se i hit navíc (aby vám neresistovali stuny a judgementy). Vyplatí se i Blessed Life v Holy talentech. Zkrátka musíte si nakombinovat, co vyhovuje vám, takže uvedu jen příklad: 
Holy talenty s BoM

Staty: Bonus healing, Crit, Haste nebo Intel? 


Začnu tím nejjednodušším – Intelect, který vám zvětšuje mana pool a mírně zvyšuje crit a BH. Určitě se nevyplatí socketovat, protože naprostá většina itemů intel dává, takže se vám bude s úrovní eq zvyšovat i intel. Kdyby se vám zdálo, že máte malý mana pool, vypijte elixír nebo flasku. 

U Bonus healingu je to trochu složitější. Po doexpení se ho nebojte socketovat, ale když už překročíte jistou hranici BH, řekněme 1600 až 1800, tak se na něj úplně vykašlete. S lepší úrovní equipu vám stejně bude naskakovat a vy se radši soustřeďte na důležitější staty (Já mam ve svém současném eq 2200 BH a nemám ani jeden socket čistě na BH. Jen 2 fialové, aby mi fungoval meta gem)

Spell crit
 je pro holy paláta asi nejdůležitější, protože vám trochu nahrazuje BH a navíc z něj máte manu. Crity vám pomáhají udržet tanka na full hp a zároveň nevykapat. A čim víc to crituje, tim víc máte many, tim víc Holy lightů si můžete dovolit, a tim opět menší šance, že tank, nebo kdokoli jiný, umře. 

Spell haste je dost diskutabilní, protože itemy mají buď haste, nebo crit, tudíž si musíte vybrat. Co se bossů týče, v Hyjalu není haste moc potřeba. V pozdějších fázích BT se už hodí víc, ale váš primární zájem by měl být nevykapat na manu (=tudíž crit). V Sunwellu už je to jiné, tam je haste nutností, jinak ten heal ani nestihnete docástit. 
Takovou zrádnou věcí, která mluví ve prospěch hastu je to, že s hastem nahealujete víc na trashi. Bývá tam velký overheal a nepotřebujete crit, protože můžete každou chvíli dopíjet. A vašim zájmem, abyste se umístili v recountu nahoře je, aby váš heal dosedl dřív než heal ostatních. Je to úžasné na honění ega, ale jinak naprd 

A nakonec, jen tak pro úplnost – mp5. Itemům s mp5 se nevyhýbejte, protože je to váš jediný stálý mana regen při castu. Ale je to spíš stat pro shamany, crit/haste je pro vás důležitější.

Flash of Light vs Holy Light


Paladin má sice víc healovacích spellů, ale ne bezdůvodně bývá holadin terčem posměchu – tyhle dva spelly vám dají tak 95 % healing done. 

 Flash of Light je z těchto healů slabší, 1,5s cast, 180 many, healuje přibližně 1500-2200, critem 2,5-3k. Hodnota závisí na vašem bonus healingu a buffech.

 Holy Light je pro paladina velmi drahý - 840 many; 2,5s cast, healuje za 4-6k, critem pak za 6-8k. Výjimkou není ani za 10k do locků. 

Skill holy paladina spočívá hlavně v tom, aby dokázal odhadnout situaci a podle toho zvolit buď Flash nebo HL. Pokud má tank málo HP, tak na vás bohužel často závisí to, jestli bude wipe nebo ne. V takové situaci vám pomůže healbot – pokud ostatní healy zaregistrovaly, že tank chcípá, healujou ho a HP tankovi už dál neklesají, tak použijte HL na to, abyste mu vytáhli HP do full. Pokud ale ostatní zapáleně healujou raid a blížící se wipe nezaregistrovali, tak flashujte jako o život, protože než byste docástili HL, tank by umřel. 

V příznivějších situacích sledujte, kolik hp vašemu targetu chybí – pokud málo, střelte tam flash, pokud hodně a ostatní ho už healujou, taky flash, a pokud hodně a ostatní na něj kašlou, pak HL. 

U některých bossů ani nemá cenu Holy Light používat, např. Essence 2. fáze, Matka, 1. fáze Illidana (no tam můžete jít rovnou na kafe, když tankuje warr), naopak někde se bez nich neobejdete a Flashem to prokládáte jen proto, abyste nevykapali v první minutě (Illidan 2. fáze, Essence 3. fáze, Gurtogg). Stejně doporučuju dávat bacha a přizpůsobit se situaci. 

Nebojte se taky používat další spelly, jako např. Seal of Light na bosse, Holy Shock, Gift of the Naaru pokud jste neika, nebo Vial of the Sunwell, pokud nosíte tenhle trinket. 

 Na Cleanse hodně lidí zapomíná, což je chyba – někdy je dispel důležitější než heal. Doporučuju nějaký addon, který bude ukazovat kdo má jaký debuff a rovnou nabindovat na dispel (Healbot je na to fajný). Jediné, co nemůžete dispelnout jsou cursy. Poisony, magic efekty a disease můžete vesele shazovat. Cleansování by pro vás mělo být stejnou samozřejmostí jako healování, nemůžete se spoléhat na to, že to někdo jiný dispelne!

 Seal of Light (popř. Seal of Wisdom) a následný judgement se vyplatí používat hlavně pokud je v raidu retri, který ho obnovuje. Pokud není, obnovujte ho sami, pokud se můžete přiblížit k bossovi (třeba Nanjentus, Supremus, Teron, Gurtogg), ale obnovovat ho třeba na Archimondovi by byla sebevražda. 

 Holy Shock je skvělý instant na healování raidu, pokud na někoho boss použil nějakou tu abilitku. Díky dosahu 15 yardů a dlouhému cooldownu ho ale málokdy použijete na tanka. 

 Raciálku Gift of the Naaru spousta drenejců/neiek podceňuje. Ono 3 minuty cooldown je fakt dlouhá doba; na druhou stranu je to paladinova jediná hotka a před silencem/očekávaným zvýšeným dmg do tanků se určitě vyplatí použít. Doporučuju vytáhnout na bar i když používáte healbot, ať vidíte cooldown. Navíc nestojí manu a vyhealuje víc než flash.

Mana management 


Hospodaření s manou je u paláta důležitější než u jiného heala, protože i když přestanete cástit, tak vám ta mana zpátky prostě nenaskáče. Proto je důležité rozmyslet si, jestli se opravdu vyplatí Holy light, který stojí hodně many. Na cooldown používejte Divine Favor a Divine Illumination - nešetřete si je na horší časy, nemá to cenu. Pokud je fight s bossem delší, použijte je několikrát. Taky používejte trinkety na cooldown. Pokud nechcete klikat na všechno zvlášť, napište si makro a spamujte ho na cooldown. 

Jde o to, abyste byli schopní zvolit zlatou střední cestu, měli byste znát svoje možnosti, kouknout koho máte v partě na support, sledovat jak rychlé je dps a podle toho spotřebovávat manu. Pokud máte dobrý support, cástěte Holy lighty častěji, záchráníte tim víc lidí. Pokud ale kapete na manu, raději flashujte a HL plýtvejte jen na tanky. Snažte se healovat co nejefektivněji, vyhněte se overhealu a používejte nižší ranky.

Další důležitá věc je, abyste se
 nesnažili končit fight s bossem s co největším množstvím many a frajeřit, že jste nevykapali. Raději jí využijte, já se třeba snažim končit fight s tak deseti procenty many. Pokud na bossovi, kde není přebytek healů a nemáme o hodně lepší eq, než by na toho bosse měl být, někdo končí boj s 80 % many, tak asi něco dělá špatně.

Downranking


tedy healování nižšími ranky. Narozdíl od shamanů to moc není nutné – ale obecně se používají všechny nižší ranky pro Flash podle toho, jak moc oom jste; u Holy Lightu dá na efektivní healování používat ranky 4-11. Kromě maximálního ranku nejčastěji asi 4 a 9. Já osobně používam jenom rank první a maximální, vysvětlím proč. 

Flash of Light s cenou 180 many je natolik levný, že skutečně není potřeba šetřit. Pokud jste na dně a tank tolik nedostává (nebo ho healují ostatní), spamujte rank 1. Nejen že jeho cenu pokryje váš vlastní manaregen, ale healuje za 600-1000, což není k zahození... je to taková silnější hotka. Navíc spouští metasocket a další procy, takže vám mana za chviličku naskáče, abyste se mohli vrátit k normálnímu ranku. Pokud víte, že vás čeká dlouhý fight, tak maximální ranky prokládejte jedničkou a nevykapete nikdy. 

Holy Light už se vyplatí downrankovat víc, ale.... většinou ho cástím, když už někdo umírá a chci ho healnout do full, tzn. za nějakých 5-8k. Takže maximální rank. Nižší ranky necástím proto, protože ta mana, kterou uspořím, není tak zásadní a doba castu je pořád dlouhá. Radši používam Flash.

Ovšem, rank 1 Holy Lightu má dvě obrovské výhody:
 
 stejně jako každý jiný rank, nahodí na vás buff Light's Grace, který sníží dobu castu dalšího HL o 0,5s, což někdy zachrání tanka. Vlastně dost často. Proto se vyplatí na sobě tenhle buff udržovat pořád. Trvá 15s a každý další HL vám ho obnoví, ale nestackuje se. 
 pokud máte namakrované libramy na spelly, pak se na rank 1 vyplatí namakrovat Libram of Mending, který vám na půl minuty po použití HL dá 22mp5. Při fightech, kde nemusíte jet pořád naplno, ale jde i o manu, je to užitečné. Nestackuje se.

Samozřejmě, tyhle 2 buffy vám nahodí každý rank Holy lightu, ale tohle je ta nejlevnější možnost.
 

Macra (příklady)

Tohle macro se snažim používat co nejčastěji, nebo když jde do tuhého (ty poslední 2 jsou trinkety – doplňte si tam svoje, pokud se dají zapnout)
/cast divine favor
/cast divine illumination
/use Essence of the Martyr
/use Pendant of the Violet Eye


Přehazování libramu ručně
/equipslot 18 Libram of Light
/equipslot 18 Libram of Mending

Makrování libramů na spelly: 
/equip Libram of Light
/cast Flash of Light

/equip Libram of Mending
/cast Holy Light

Užitečné odkazy


Genesis - Holy Paladin Guide
Fórum o holadinech od horďácké guildy Genesis. Tady se všim nesouhlasim, ten „Velký Holyho holy palát gear průzkum“ je zajímavý, ale můj názor je ten, že se výhodnost BH/haste/critu nedá vypočítat a musí se vyzkoušet. Neberou tam v úvahu nějaké kapání manu a overheal. Nicméně velká výhoda je, že jde o guildu z Mystiqu a hráči ho znají se všemi jeho specialitkami. 

Genesis - Plate Healing Equipment
Sem se mrkněte, pokud se sháníte po nějakém equipu a nevíte, kde přesně padá. Upozorňuju, že ty itemy nejsou vždycky seřazené od nejlepšího po nejhorší, ačkoli to tak většinou vypadá.